Danish “enrollment” at Facebook exploding?!

More or less exactly 9 days ago, I looked at the statistics of the Nordic countries’ presence on Facebook.
At that point, the Denmark network had 68.156 profiles. Right now it has 82.949 profiles, which indicates that in little more than a week, almost 15.000 Danes has joined Facebook! In my last post, I guessed that based on what I could see in terms of hourly sign-up, around 1400 Danes a day would be joining Facebook.  Looking at the stats now, this guess was fairly close to reality, but below actual numbers: in average around 1640 Danes a day are currently joining Facebook.

There  are lot of interesting studies on Facebook presented at the Internet Research 8.0 conference Im currently attending (in my last session). I havent been able to attend them all, but look forward to looking more closely into the findings once home and with the papers at hand. I’d really like to do some cross-cultural study of Facebook uptake!

(presentation notes: communicative readiness Nardi 2005 – who is there in our network, we do not need to communicate with someone to feel that they are there, we are “in touch” , Licoppe&Smoreda “connected presence”,plp communicate with the same plp across the various media)

9 Comments

Abelone GlahnOctober 23rd, 2007 at 11:56 am

Det spændende bliver imidlertid at finde ud af, hvad danskerne bruger Facebook til.
og det er overraskende, at vi, danskerne, nu er så godt repræsenteret to steder, dels på LinkedIn, dels på facebook.
Jeg tænker på, hvornår vi mon når mætningspunktet.
og foreløbig kan jeg ikke helt greje, hvad den uafviselige nytte af facebook er, hvorimod jeg i min dagligdag virkelig bruger LinkedIn.
Har facebooks succes udenlands noget at gøre med en anden tradition for alumninetværk ?

Hvor er det iøvrigt ærgerligt, at du har ændret interface på din blog. Jeg har virkelig brugt din gamle blog i undervisning som en klassiker i opbygningen, og der var altid spændende indlæg at læse, når jeg viste den i undervisningen.

venlig hilsen
Abelone

LisbethOctober 23rd, 2007 at 6:10 pm

Abelone, ja det blir rigtig spændende at se. Jeg synes det er ret interessant at Dk er så meget bagude i forhold til de andre nordiske lande, hvad angår tilstedeværelse på Facebook – det siger måske noget om at danskerne måske trives bedre “andre steder” – og at der faktisk er forskellige behov og traditioner i de nordiske lande, hvad brug af sociale netværkssites og communities angår. Jeg personligt selv synes at Facebook har den fordel fremfor Linkedin at det giver mening at “hænge ud der” og faktisk pleje mine udenlandske bekendtskaber der. Linkedin fungerer mere som et professionelt netværk, som man kun besøger når der sker en ændring i ens arbejdssituation eller når man skal godkende en forbindelse. Det er et fint sted at holde øje med de mere professionelle aspekter af ens netværk, men der er ikke nogen “community-feeling” der, på samme måde som jeg oplever på Facebook. Men jeg tror også det har meget med temperament at gøre.

Jeg savner også selv mit gamle sites funktionaliteter…faktisk. Men hvad du ser her, er bestemt også kun ment som et første skridt mod et mere udbygget og personligt site (igen) Jeg synes det var en stor fordel at kunne bruge WordPress i fht til at kunne gøre mit gamle indhold mere søgbart og tilgængeligt.

MarianneOctober 24th, 2007 at 10:25 am

Jeg er en af dem, der er “facebookhooked”, og indrømmet: jeg kaster får på mine venner, tar quizzes for at finde ud hvem jeg deler musiksmag med, kigger i mine venners billeder -og jeg elsker det. Det sjove er jo, at facebookuniverset aldrig stopper – det kommer nye add’ons hver dag og nye bekendtskaber og sådan kan man snildt få timer og dager til at gå…!
Jeg synes det er misforstået at sidestille LinkedIn m Facebook- rigtignok er Facebook startet som et studie/alumnenætverk men det er ikke det primære- det er mere sammenligneligt med MySpace (hvilket jeg iøvrigt mener har fundet sin egen niche som arena for ukendte musikere). Jeg ville fx aldrig addet min gamle gymnasieveninde på min LinkedIn – den er forbeholdt mit faglige netværk. Modsat ville jeg heller ikke adde min gamle underviser på min Facebook (med mindre man har lyst til at vedkommende skal se ens feriebilleder o.lign.).
Jeg er nordmand, og har været med på bølgen en del længere end mine danske venner. Det er svært at sige hvorfor Norge og Sverige har været tidligere ude end danskerne. For at svare på det skal man nok grave dybere i hvad, der gør Facebook så attraktivt. Jeg er overbevist om at en meget drivende kraft er kiggerkulturen – om den er stærkere hos nordmænd og svenskere end hos danskere, skal forblive usagt. Jeg tror også det attraktive ved Facebook er uhøjtideligheden, og at man føler at man konstant er til genforeningsfest med folk man har mistet kontakten med.
Facebook bliver derudover meget brugt som stedfortræder til messenger, med en ”wall” man kan skrive på der bliver brugt til at vedligeholde kontakten med en hurtig ”hej, lang tid siden, hvordan går det… ”Bonussen” er så, at mens ens messenger er privat, er ens Facebook wall offentlig, og man kan på den måde vise og konstruere sin sociale identitet.
En anden grund til hvorfor Facebook aftager nogle steder mere end andre er vel også at det sker ved en lavineeffekt. Det er fx mange nordmænd der læser i USA, (en del flere end danskere, mener jeg) der måske har spredt det til Norge. Incitamentet for hoppe med på Facebook er at det jo først er interessant hvis man kender mange (nok) der bruger det – og når det først aftager, så går det derfor stærkt. Og det kan man jo se i Danmark nu.

Sidebemærkning: I Norge tror jeg epidemien har lagt sig på et nogenlunde stabilt niveau, og jeg kender flere der har taget “facebookselvmord” – dvs. besluttet at hoppe af og befri sig fra facebook-spindet.

Johan MyrbergerOctober 31st, 2007 at 2:55 pm

Hi,

I just posted a deeper look into the Swedish stats (and used your figure for Oct. 12th as source for one datapoint)

Since that date the usage have more than doubled in Sweden.

I also looked at the age and gender distribution in Sweden.

http://thekillerattitude.com/2007/10/facebook-statistics-in-sweden.html

LisbethOctober 31st, 2007 at 3:02 pm

Hi Johan,
Great info – thanks for posting the link! Please keep me updated if you learn more about the developments in Sweden :). In DK, the Denmark netowork now has more than 107.000 members, so the explosive growth in DK continues too!

Johan MyrbergerOctober 31st, 2007 at 9:08 pm

Check my blog for updates, of course 😉

A quick note – the stats I used was from the Facebook Flyer Pro. Now when I checked I noticed that the Danish stats was not available here. You mention the “Denmark network” at 107k users. If thatis your source these figures are probably lower than the ones I use (Ie the Swedish network right now states 616 kUsers, while the Flyer states close to 1M)

Lasse MiddelboDecember 11th, 2007 at 1:18 pm

Hi Lisbeth,

The amount of users in the “Denmark” network does not necessarily have anything to do with the actual amount of Danish users!

As Johan notices, using Facebook ads (previously Flyer Pro) it is not possible to retrieve any facts about the current number of Danish users (this also means that it isn’t possible to specifically target Danes through the Facebook Ads program which is very odd).

As I see it this means that at this moment nobody knows how many Danish Facebook users there are. I wouldn’t mind if someone could prove me wrong :0)

LisbethDecember 11th, 2007 at 1:50 pm

Hi Lasse,
You are completely right that the Denmark network numbers does not represent the exact number of Danes on Facebook, which seems impossible to count (at least I havent found anyway to count non-network members). So on one hand the actual number might be (much) higher, on the other hand, chances are the half of the number of the actual people being active on Facebook are in fact passive users that never use the profiles. So if we talk about estimated active users on Facebook, the Denmark network might be indicative if not anything else. I also find it interesting that lately quite a few people originally not in any network have joined the Denmark network (cf my newsfeed), so the Denmark network numbers might be more correct now that before (??).

The main point however is that the explosion of the Denmark network members tells us that a lot of Danes have joined Facebook lately – and I dont think that trend is changed by the fact that more people might be in-there than we think, rather the opposite.

PaoloJune 15th, 2009 at 1:36 pm

Hi,

would you be able to assist me with locating internet statistics concerning the Danish youth? I would like to get an idea of which sites are the most popular in the age group 15-24. I have tried FDMI but the stats do not allow for age segmentation!

Leave a comment

Your comment